20.3.2019

Äänikirjojen suosio kasvaa edelleen

Äänikirjojen nopea kasvu jatkuu edelleen, kävi ilmi Lontoon kirjamessuilla pidetyn amerikkalaisten kustantajien paneelissa. Runsaampi tarjonta luo lisää kasvua. Äänikirjan tuottaminen on muuttunut osaksi jokapäiväistä kustantamista. Vuosien 2013-2017 aikana Amerikassa julkaistujen äänikirjojen määrä tuplaantui 46 000 kpl:seen. Viimeisen kuuden vuoden aikana äänikirjan myynnin kasvu on ollut kaksinumeroista sekä dollareissa että kappalemäärissä.

Tukea uskolle äänikirjan menestykseen on saatu myös käyttäjätutkimuksista: äänikirjaa kuuntelevat nyt 18-44-vuotiaat (54 %), kun aiemmin ikähaarukka on ollut vanhemmasta päästä. Äänikirjan kuuntelijat myös käyttävät monenlaisia käyttöliittymiä, kuuntelevat monesta eri laitteesta ja uusilla tavoilla. Älykaiuttimien käyttö lisääntyy; kirjaa kuunnellaan myös kotona eikä vain liikkeellä ollessa tai jonkin muun asian ohella.

Suomessa Kodintekniikkaindeksi vuodelta 2018 paljastaa, että tuoteryhmistä kaikkein kovimmassa nousussa olivat kuulokkeet. Tavallisten yleiskuulokkeiden oheen hankitaan yhä useammin tiettyyn tehtävään optimoituja erikoismalleja.  Hifi- ja mobiilikuulokkeiden myynti kasvoi yli 26 % ja tietokone- sekä pelikuulokkeiden 35 %. Suosiotaan kasvattivat myös soundbar- ja soundbase-kaiuttimet, joiden myynti nousi yli 36 %.

Amerikassa podcastit tuovat äänikirjalle uusia käyttäjiä. Myös Suomessa podcastit kasvattavat suosiotaan. Amanda D’Acierno, Penguin Random House -kustantamon Audio Groupin johtaja kertoo haastattelussa että äänikirjat todella tuovat uusia lukijoita eikä suinkaan vähennä painetun kirjan käyttöä. Penguin Random House -kustantamo tuottaa äänikirjoja entistä enemmän ja myös monikielisinä: he ovat laajentaneet viime aikoina mm. espanjankielisille alueille ja Kanadaan.

Tuula Pelkonen-Tiri, Kati Nieminen, artikkelit London Show Daily / Publishers Weekly BookBrunch -lehti 13.3.2019, www.gotech.fi