2.6.2016

Digi-loikka ja kirjabisnes

Digitaalisuus synnyttää uusia liiketoimintamalleja. Automatiikka ja robotiikka kehittyvät kovaa vauhtia. Yhdysvalloissa verkkotoimija Amazonin lentävät logistiikkarobotit saivat vuoden 2015 loppupuolella kokeiluluontoisen luvan lennättää lähetyksiään lennokeilla tietyllä alueella. Amazonin Prime Air -ohjelman pitkän tähtäimen tavoitteena on luoda täysin autonomisia lennokkeja, jotka viilettävät jopa 80 kilometrin tuntinopeudella taivaalla tavaroita kuljettaessaan.

Toimitusketjuihin tulee täysin uusia malleja sekä toimijoita. Palvelujen valinta voidaan tehdä verkossa huutokauppamenetelmällä ja tuotteen jakelu voi tapahtua yksittäisen kuluttajan toimesta.

Mistä nämä start-upit syntyvät? On tärkeää, että innovatiivisia ja uusia palveluja kokeillaan ja kehitetään. Osasta luovutaan, mutta osa kantaa ja tuottaa uutta liiketoimintaa. Logistiikassa on kyse myös tiedon logistiikasta. Yhä vaativampi kuluttaja haluaa seurata tilaamansa tuotteen logistista ketjua. Maailmalla on esimerkkejä myös kestävän kehityksen ruoan sekä erikoistavarakaupan verkkokaupoista, jotka jäljittävät jokaisen raaka-aineen ketjun alkutuotantoon saakka.
Tuula_Väylä1b2013
Muutoksen keskellä kysynnän ennustaminen hankaloituu. Myös koko logistiikkaketjun läpinäkyvyyden vaatimus kasvaa. Onko kuluttaja hankkimassa rutiinituotteita vai onko kyseessä elämys-shoppailu? Helppous?

Mikähän olisi kirja-alalla uusi, kasvua tukeva palvelu? Kokeilukulttuurin puolesta!

Tuula Pelkonen-Tiri
palvelujohtaja