18.4.2019

Kirjan löydettävyys ja rajaamisen tärkeys

Äänikirjatuottaja Nicholas Jonesin (lontoolaisen Strathmore Publishingin perustaja) mielestä mahdollisimman suuri valikoima nettikaupassa ei ole paras mahdollinen tapa saada myyntiä.

Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että liian suuri valikoima voi karkottaa kiinnostuksen. Eräässä esimerkissä vertailtiin toteutuneita ostoksia, kun esittelypöydässä oli 6 tai 24 erilaista tuotetta. Pienemmästä valikoimasta päädyttiin ostamaan kymmenen kertaa enemmän! Kierkegardinkin mukaan olennaista on löytää totuus, joka pätee minulle – liian monen vaihtoehdon edessä ei pysty valitsemaan yhtäkään. Kirjaa ei useinkaan kannata myydä ”maksa kaksi, ota kolme” -periaatteella, se voi karkottaa ostajan, joka ei halua kantaa ei-mieluista kirjaa saadakseen sen yhden, mikä oikeasti kiinnostaa.

”Minua kiinnostaa…”

Kivijalkakaupassa iso osa myyntiä perustuu myyjien ammattitaitoon nostaa esiin ja kykyyn suositella tuotteita. Nettikaupan haasteena on luoda suuresta valikoimasta jokaiselle asiakkaalle juuri häntä kiinnostava tuotetarjonta. Ja vieläpä niin, että oikea valikoima tarjotaan asiakkaalle suoraan.

Nettikaupat keräävät asiakkaistaan ja heidän käyttäytymisestään tietoa, mutta jotta suositteluja pystytään tekemään, tarvitaan paljon tukea kirjan tuotetiedoista – esimerkiksi genre, ikäsuositukset, avainsanat, teostunniste – kaikkia kirjan sisältöä ja mahdollista kohderyhmää kuvaavia tietoja. Näin asiakkaat ja heitä kiinnostavat tuotteet saadaan kohtaamaan.

Julkaisemme ennen kesälomia jatkoa tästä aiheesta – seuraavaksi vuorossa Teostunniste.

Kati Nieminen & Inari Haapaniemi
Lähde: artikkelit London Show Daily / Publishers Weekly BookBrunch -lehti 13.3.2019