6.4.2017

Toimivilla digitaalisilla palveluilla varmistamme kirjan pärjäämisen

Elämme todella nopeasti kasvavan ja muuttuvan informaatiotulvan keskellä. Hyvällä yhteistyöllä, toimivilla prosesseilla ja standardeilla varmistamme kirjan pärjäämisen median murroksessa.

Yksi keino pärjätä tässä kisassa on rakentaa ketterästi toimivat digitaaliset palvelut. Digitalisointi vähentää merkittävästi hukkatyötä, kyselyitä ja manuaalisia työvaiheita. Digitalisaation myötä meidän on myös oltava valmiita muuttamaan omia toimintatapojamme. Esimerkiksi Kirjavälityksen asiakaspalvelutiimiä työllistää nykyään eniten erilainen neuvonta- ja ohjaustyö. Tilauksista yli 93 % tulee sähköisesti. Tämä on vaatinut melkoista muutosta osaamisessa.

Myös tuotetiedon osalta muutos on ollut valtava – informaation määrä ja ylläpidon nopeus on kiihtynyt rajusti. Verkkokaupan asiakkaalle ei riitä, että kerrotaan tuotteen saatavuus ”noin-tietona”, kirjan luokittelu on vajavainen tai että siitä puuttuu kokonaan tärkeitä nimikettä kuvailevia tietoja – perustiedon lisäksi nyt kaivataan ja tarvitaan genre-luokitusta, linkkejä, kirjailija-kuvittajatietoja, kohdehenkilöitä, paikka- ja aikatietoja… Kaikki tämä työ tehdään myynnin edistämiseksi.

Kuluttajille suunnatut digitaaliset palvelut pohjaavat siihen perustaan, mitä me teemme täällä taustalla. Kirjan eri formaatit ovat löytäneet oman ostaja-lukija-käyttäjäkuntansa niin verkkokaupassa, kirjastossa kuin oppimisenkin puolella. Älypuhelimet ovat meidän jokaisen arkipäivää, koulut investoivat merkittävästi sähköisten sisältöjen käyttöön, opetukseen ja laitteisiin, uudistuneen opetussuunnitelman vaatimusten mukaisesti. Kuluttajien lukutottumukset ja –tarpeet muuttuvat. Haluamme jatkossakin olla vahvasti läsnä kuluttajan arjessa.

Digitalisaation hyödyntäminen on katedraalin ja pörssin liitto! Kustannustehokkuutta toki tarvitaan, mutta yhtälailla meidän pitää pystyä uudistumaan ja tarjoamaan kuluttajaa kiinnostavia palveluita.

Tuula_Väylä1b2013Tuula Pelkonen-Tiri
palvelujohtaja